Færgeoverfart og broafgifter

Behovet for at krydse Kongeåen blev løst med anlæggelsen små færgelejer eller broer. Færgerne var ofte helt simple pramme. De blev enten betjent af en færgemand eller var selvbetjente, hvor man trak sig selv over åen med et reb.

Flere steder blev anlæggene betalt og vedligeholdt af private, der derfor også forlangte en afgift for at benytte sig af bro- eller færgeovergangen. Flere af broerne spillede desuden en symbolsk eller aktiv rolle i Sønderjyllands nationalitetskamp. I takt med øget trafik og tungere køretøjer er pramme og mindre broer i dag udskiftet med broer af sten eller beton.

Esbjerg Kommune
Esbjerg Kommune, Park & Mobilitet
Telefon 7616 1616
Vejen Kommune
Vejen Kommune, Natur & Landskab
Telefon 7996 6266
Kolding Kommune
Kolding Kommune, Natur og vand
Telefon 7979 7576
Støttet af:


A.P. Møllerske Støttefond